top of page
Sök

Varför har Städo så många kunder inom vården?

  • info8120961
  • 29 mars
  • 2 min läsning

Vilka är våra kunder?

Och varför är så många av dem kvinnor i vården?

När RUT-avdraget infördes 2009 gissade vi att pensionärer skulle bli vår största kundgrupp. "De har tid, pengar och ont i ryggen – klart de vill slippa städa själva", tänkte vi. Men vi hade fel. Den äldre generationen var inte redo. Det tog flera år innan pensionärer blev vän med tanken på att anlita hemstädning via RUT.

I stället var det en helt annan grupp som snabbt hoppade på tåget: 70-talisterna. Då, 2009, var de i 30–40-årsåldern – mitt i småbarnsliv, karriär, stress, sömnbrist och VAB. Städning var det första de kunde delegera utan dåligt samvete. En revisor skämtade en gång och kallade 70-talisterna "världens mest bortskämda generation", men vi tror han misstolkade situationen. Det handlade inte om bekvämlighet – utan om överlevnad i vardagen.

Idag, 2025, är det fortfarande samma åldersgrupp som dominerar – 30–40-åringar, eller mer exakt, personer mitt i det vi ibland kallar “livspusslet”.

Men det mest intressanta är vilken typ av yrken våra kunder har. Vi ser ett tydligt mönster:

En överväldigande andel av våra kunder jobbar inom vården.

Det handlar inte bara om läkare, utan även om:

  • sjuksköterskor

  • undersköterskor

  • vårdbiträden

  • arbetsterapeuter

  • tandsköterskor

  • tandhygienister

  • vårdadministratörer

Och det är inte svårt att förstå varför.

Kvinnor i vården – alltid i rörelse, alltid i ansvar

Enligt Socialstyrelsen är nästan 9 av 10 anställda inom vård och omsorg kvinnor. Inom yrken som undersköterska, sjuksköterska, barnmorska och arbetsterapeut är andelen kvinnor ofta över 90 %.

Samtidigt visar SCB:s statistik över tidsanvändning att kvinnor i genomsnitt:

  • Läggar över 14 timmar i veckan på obetalt hushållsarbete

  • Har fortfarande huvudansvaret för hemmet i de flesta familjer

  • Kombinerar detta med heltidsjobb i ofta pressade arbetsmiljöer

När man tillbringar dagarna med att ta hand om andra, kanske springer mellan rum på ett äldreboende eller stressar mellan operationer och akuta insatser – då är det inte konstigt att hemstädning känns som en befrielse, inte en lyx.

För många av våra kunder är RUT-avdraget inte ett sätt att slippa undan, utan ett sätt att orka vidare. Att få komma hem till ett nystädat hem efter ett 12-timmarspass i landstingets tjänst är inte överflödigt. Det är rimligt. Det är inte bara klokt. Det är hållbart.

Och det förklarar varför en så stor andel av våra kunder är:

  • Kvinnor

  • Mellan 30–40 år

  • Arbetar inom vården

  • Och prioriterar sin energi där den behövs mest

Vi vet vilka våra kunder är – för vi har lärt känna dem

De är omtänksamma, ansvarstagande, och ofta de första att hjälpa andra – men de är också de som allra mest behöver lite hjälp själva.

Därför är vi stolta över att få vara en liten del i deras vardag.



 
 
 

Comments


bottom of page